Στον οπτικό κόσμο του σχεδιασμού ιστοσελίδων UX (user experience), είναι εύκολο να παραβλέψουμε τη χρήση του ήχου και τις δυνατότητες που προσφέρει στην αύξηση επισκεψιμότητας, αλλά και την αφοσίωση των επισκεπτών. Η αποτελεσματική εφαρμογή του ήχου σε ιστοσελίδες μπορεί να προσθέσει μια θετική εμπειρία για τους χρήστες με διάφορους τρόπους. Συμπεριλαμβανομένης της ενίσχυσης της επωνυμίας και της απομνημόνευσης μίας ιστοσελίδας, καθώς και της ανάπτυξης μιας καθηλωτικής εμπειρίας για τους επισκέπτες. Αυτό το άρθρο διερευνά την ιστορική χρήση του ήχου στη σχεδίαση ιστοσελίδων και τον συγκρίνει με αυτό που τον καθιστά αποτελεσματικό στο UX σήμερα.
Ο κόσμος του σχεδιασμού και της τεχνολογίας ιστοσελίδων είναι αναπτυσσόμενος και διαρκώς διευρυνόμενος. Μέχρι σήμερα συνηθίζαμε να διαβάζουμε ένα κείμενο ιστοσελίδας ή να βλέπουμε videos. Τώρα, οι επισκέπτες των ιστοσελίδων έχουν τη δυνατότητα να ακούν το κείμενο αντί να το διαβάζουν. Κατά συνέπεια ο ήχος δεν μπορεί να αγνοηθεί από κανέναν σχεδιαστή ιστοσελίδων.
Με μία σύντομη έρευνα μπορούμε να καταλάβουμε τι είναι ο ήχος στο UX design και τι μπορεί να προσφέρει. Εξετάζοντας την ψυχολογία του ήχου, μαθαίνουμε ότι προκαλεί ψυχολογικές και συναισθηματικές αντιδράσεις στους επισκέπτες. Οι σχεδιαστές μπορούν να το χρησιμοποιήσουν προς όφελός τους όταν δημιουργούν μία ιστοσλείδα. Ορισμένοι ήχοι μπορεί να κάνουν τον χρήστη να αισθάνεται ήρεμος, ενδεχομένως σε συνοχή με την επωνυμία της εταιρείας.
Για παράδειγμα, το Jazak χρησιμοποιεί οικείους ήχους της φύσης για να προωθήσουν το εμφιαλωμένο νερό και τονίσουν τη φυσικότητά του. Για τους επισκέπτες που μπορεί να βρουν τον ήχο ενοχλητικό, υπάρχει η επιλογή σίγασης. Άλλοι μπορεί να το βρουν μια αξέχαστη εμπειρία που είναι πραγματικά μοναδική από τον πολύ κορεσμένο κόσμο του διαδικτύου.
Ωστόσο ο ήχος δεν ταιριάζει σε όλα τα brands και τις υπηρεσίες. Για παράδειγμα ο ήχος μουσικής δεν θα ταιριάζε σε μία ιστοσελίδα τράπεζας. Η ενσωμάτωση ήχου στην ιστοσελίδα αποτελεί μία στρατηγική επιλογή στην όποια μπορεί να σας καθοδηγήσει ένας έμπειρος UX designer, όπως οι συνεργάτες μας στην Bluemind.gr
Ο ήχος μπορεί και χρησιμοποιείται συνήθως για τα σχόλια και την ενημέρωση των χρηστών για τις ενέργειές τους σε μία ιστοσελίδα. Οι χρήστες θα πρέπει να ενημερώνονται καθ' όλη τη διάρκεια του ταξιδιού τους στον ιστότοπο σας, κάτι που με τη σειρά του προσθέτει στη συνολική χρηστικότητα της ιστοσελίδας.
Εκτός από θετικά επιτυχημένα σχόλια, ο ήχος μπορεί επίσης να ενημερώσει τον χρήστη για πιθανά σφάλματα. Ένα άλλο κοινό χαρακτηριστικό που χρησιμοποιείται από πολλούς ιστότοπους είναι στο chatbot. Η εμφάνιση του εργαλείου βοήθειας που δημιουργείται από AI συνοδεύεται συχνά από έναν αντίστοιχο ήχο που ειδοποιεί και ενημερώνει τους χρήστες για την εισαγωγή του.
Αν και σίγουρα μπορεί να υποστηριχθεί ότι η χρήση του ήχου είναι ωφέλιμη για τους χρήστες, πρέπει να σημειωθεί ότι ορισμένοι επισκέπτες μπορεί να τον βρουν ενοχλητικό, καθώς τους αποσπά την προσοχή. Οι ειδοποιήσεις θα πρέπει να είναι αρκετά διακριτικές ώστε να μην είναι παρεμβατικές, αλλά και ταυτόχρονα να ξεχωρίζουν αρκετά ώστε να τραβούν την προσοχή κάποιου.
Υπάρχουν δύο γενικές κατηγορίες στις οποίες μπορεί να οριστεί ο ήχος. Υπάρχουν οι ήχοι σκευομορφισμού και αφηρημένοι ήχοι. Ο σκευμομορφισμός αναφέρεται όταν κάτι σχετίζεται με τη λειτουργία του στον πραγματικό κόσμο. Ένα παράδειγμα αυτού θα ήταν ο ήχος που έχει εγκατασταθεί στο λογισμικό όταν οι χρήστες πληκτρολογούν σε ένα πληκτρολόγιο. Προσπαθεί να εφαρμόσει την αίσθηση ότι χρησιμοποιείται η αντίστοιχη αντίστοιχη συσκευή του πραγματικού κόσμου.
Εναλλακτικά, υπάρχουν αφηρημένοι ήχοι. Συνήθως χρησιμοποιούνται για την επίκληση συναισθημάτων. Όσον αφορά το πότε να χρησιμοποιείται κάθε τύπος ήχου, εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το περιβάλλον, αλλά να γνωρίζετε ότι οι αφηρημένοι ήχοι χρησιμοποιούνται γενικά πιο συχνά από τους σκευόμορφους.
Όπως έχουμε συζητήσει μέχρι τώρα, ο ήχος μπορεί να είναι ωφέλιμος για πολλούς ιστότοπους. Αυτό θέτει το ερώτημα "γιατί όλοι οι ιστότοποι δεν χρησιμοποιούν ήχο;". Όπως αναφέρθηκε προηγουμένως, οι ιστοσελίδες και οι επωνυμίες είναι εξατομικευμένες, επομένως ό,τι μπορεί να λειτουργεί σε έναν ιστότοπο δεν θα λειτουργεί απαραίτητα καλά σε έναν άλλο. Ορισμένοι βλέπουν τη χρήση του ήχου ως ένα ξεπερασμένο, χαρακτηριστικό των ιστοσελίδων της δεκαετίας του 2000. Όταν πρόκειται για ήχο και UX, το πλαίσιο είναι το παν. Η διασφάλιση της κατάλληλης χρήσης είναι ζωτικής σημασίας για την επιτυχή εφαρμογή.
Ένα άλλο μειονέκτημα του ήχου στη σχεδίαση ιστοσελίδων είναι ότι μπορεί να επιβραδύνει έναν ιστότοπο προκαλώντας καθυστερήσεις φόρτωσης. Με δεδομένο ότι 1 στους 4 χρήστες θα εγκαταλείψει έναν ιστότοπο μετά από χρόνο φόρτωσης 4 ή περισσότερων δευτερολέπτων, υπογραμμίζει πόσο σημαντική είναι η ταχύτητα. Μια απλή καθυστέρηση 1 δευτερολέπτου μπορεί να μειώσει την ικανοποίηση των πελατών έως και 16%. Τα χαμηλότερα ποσοστά ικανοποίησης προκαλούν χαμηλές μετατροπές που ισοδυναμούν με λιγότερους πιθανούς δυνητικούς πελάτες και έσοδα για μια εταιρεία.
Οι εταιρείες βασίζονται όλο και περισσότερο σε ιστοσελίδες ως πηγή εσόδων, επομένως η εφαρμογή ήχου -που μπορεί ακούσια να εμποδίσει την απόδοση - θα πρέπει να αποφεύγεται. Εάν πρόκειται να χρησιμοποιηθεί ήχος, είναι καλή πρακτική να αποφύγετε τη λήψη του ταυτόχρονα με HTML και εικόνες. Επιτρέποντας τη φόρτωση του ήχου στο παρασκήνιο μετά την ολοκλήρωση της φόρτωσης της σελίδας, μπορεί να βελτιωθεί η συνολική απόδοση. Τα αρχεία Web Audio API θα πρέπει επίσης να χρησιμοποιούνται όποτε είναι δυνατόν.
Πολλοί σχεδιαστές συχνά παραβλέπουν τον ήχο, παρά το γεγονός ότι είναι μία από τις μοναδικές αισθήσεις που μπορούν να δώσουν ζωντάνια σε ιστοσελίδες. Όταν εξετάζετε εάν θα συμπεριλάβετε ήχο, πρέπει να λάβετε υπόψη το πλαίσιο του ιστότοπου και το κοινό-στόχο. Ορισμένοι ιστότοποι ταιριάζουν με τη χρήση ήχων περισσότερο από άλλους και ορισμένοι ήχοι ταιριάζουν σε συγκεκριμένους ιστότοπους περισσότερο από άλλους.
Μπορεί να βοηθήσει τις επιχειρήσεις να δημιουργήσουν μια αξιομνημόνευτη επωνυμία/ιστότοπο και παρέχει στους χρήστες μια άλλη μέθοδο σχολίων όταν χρησιμοποιείται σωστά. Υπάρχουν όμως και αρνητικές πτυχές που πρέπει να εξεταστούν διεξοδικά. Εάν επιλέξετε να χρησιμοποιήσετε ήχο στα στην ιστοσελίδα σας, θα πρέπει να είστε προσεκτικοί και να σκεφτείτε εάν είναι σχετικός και αν προσθέτει μία μοναδική εμπειρία στον ιστότοπο.
Εάν χρειάζεστε συμβουλές για την ιστοσελίδα σας και το UX σας, επικοινωνήστε μαζί μας! Η ομάδα ειδικών σχεδιασμού και προγραμματιστών μας θα ήθελε πολύ να μάθει περισσότερα για τις προκλήσεις, τους στόχους και το όραμά σας.