fbpx

Τι αντίκτυπο θα είχε η διακοπή του TikTok στις ΗΠΑ;

Το TikTok άρχισε να αποκαθιστά την υπηρεσία σε χρήστες στις Ηνωμένες Πολιτείες μετά την  προσωρινή και εθελοντική διακοπή λειτουργίας στις 19 Ιανουαρίου, η οποία διήρκεσε λιγότερο από μία ημέρα. Η εταιρεία δήλωσε την Κυριακή ότι βρισκόταν στη διαδικασία αποκατάστασης της πρόσβασης αφού ο εκλεγμένος πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ, δεσμεύθηκε να προσπαθήσει να σταματήσει την απαγόρευση με εκτελεστικό διάταγμα την πρώτη ημέρα της θητείας του.

Το TikTok τέθηκε εκτός σύνδεσης στις Ηνωμένες Πολιτείες το βράδυ του Σαββάτου, λιγότερο από δύο ώρες πριν τεθεί σε ισχύ η απαγόρευση. Η απίστευτη διακοπή της εφαρμογής εμποδίζει την πρόσβαση σε μία από τις πιο δημοφιλείς εφαρμογές κοινωνικών μέσων στον κόσμο - μια που είχε χρησιμοποιηθεί από 170 εκατομμύρια Αμερικανούς.

Η ενέργεια του TikTok είναι σε συνέχεια της απόφασης του Ανώτατου Δικαστήριου, το οποίο επικύρωσε την Παρασκευή 17/1 μια απαγόρευση που ψηφίστηκε με ευρεία δικομματική υποστήριξη στο Κογκρέσο και υπεγράφη με νόμο τον Απρίλιο από τον Πρόεδρο Τζο Μπάιντεν. Ο νόμος εμποδίζει τις αμερικανικές εταιρείες να φιλοξενούν ή να παρέχουν περιεχόμενο για την κινεζική πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης, εκτός εάν πωληθεί σε αγοραστή από τις Ηνωμένες Πολιτείες ή σε έναν από τους συμμάχους τους.

Το Σάββατο 18/1 οι επισκέπτες της εφαρμογής βρήκαν ένα μήνυμα που έγραφε: «Συγγνώμη, το TikTok δεν είναι διαθέσιμο αυτήν τη στιγμή. Ένας νόμος που απαγορεύει το TikTok έχει θεσπιστεί στις ΗΠΑ. Δυστυχώς, αυτό σημαίνει ότι δεν μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το TikTok προς το παρόν».

Στις 20 Ιανουαρίου το TikTok επανέρχεται και ευχαριστεί το πρόεδρο Τραμπ δηλώνοντας ότι θα συνεργαστεί μαζί του για μία μακροπρόθεσμη λύση.

Συγκεκριμένα η ανακοίνωση του TikTok αναφέρει «Ευχαριστούμε τον Πρόεδρο Τραμπ για την παροχή της απαραίτητης σαφήνειας και διαβεβαίωσης στους παρόχους υπηρεσιών μας ότι δεν θα αντιμετωπίσουν κυρώσεις παρέχοντας το TikTok σε πάνω από 170 εκατομμύρια Αμερικανούς και επιτρέποντας σε περισσότερες από 7 εκατομμύρια μικρές επιχειρήσεις να ευδοκιμήσουν. Είναι μια ισχυρή στάση υπέρ της Πρώτης Τροποποίησης και κατά της αυθαίρετης λογοκρισίας. Θα συνεργαστούμε με τον Πρόεδρο Τραμπ για μια μακροπρόθεσμη λύση που θα κρατήσει το TikTok στις Ηνωμένες Πολιτείες."

Τι θα σήμαινε η διακοπή του TikTok στις ΗΠΑ για τις επιχειρήσεις;

Για επιχειρήσεις με στοχευμένο κοινό στις ΗΠΑ, η απαγόρευση του TikTok θα μπορούσε να σημαίνει μια δραματική αλλαγή στις στρατηγικές μάρκετινγκ. Τα στατιστικά στοιχεία αποδεικνύουν ότι ο αλγόριθμος του TikTok διευκολύνει την ανακάλυψη περιεχομένου όσο κανένα άλλο μέσο, με πάνω από το 90% των χρηστών να ασχολούνται με το περιεχόμενο της πλατφόρμας.

Η απώλεια της πρόσβασης σε αυτό το είδος οργανικής απήχησης θα μπορούσε να οδηγήσει τις μικρότερες επωνυμίες να αγωνίζονται να διατηρήσουν την ορατότητά τους στο στοχευμένο κοινό τους και ειδικά στη Gen-Z γενιά, που αναζητά χρησιμοποιώντας τις εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης.

Η εμφάνιση του TikTok με τον μοναδικό αλγόριθμό του έχει αλλάξει το παιχνίδι για τις επωνυμίες, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να προσεγγίσουν άκρως στοχευμένο κοινό με ελάχιστη επένδυση σε σύγκριση με τις παραδοσιακές πλατφόρμες. Με την εξάλειψη αυτής της επιλογής, οι επωνυμίες θα αναγκάζονταν να αυξήσουν τις δαπάνες τους σε εναλλακτικούς τρόπους μάρκετινγκ, αυξάνοντας ενδεχομένως το συνολικό κόστος διαφήμισης.

Οι μικρές επιχειρήσεις σίγουρα θα αισθάνονταν περισσότερο τον αντίκτυπο. Ειδικά, επειδή πολλοί επιχειρηματίες μικρών επιχειρήσεων βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στο TikTok για προβολή χαμηλού κόστους.

Καθώς οι δραστηριότητες του TikTok στις ΗΠΑ εμφανίζονταν με ένα αβέβαιο μέλλον, παρατηρήθηκε ότι οι χρήστες μετατόπισαν τον χρόνο και την ενέργειά τους σε εναλλακτικές εφαρμογές όπως:

Το Instagram Reels, το οποίο συνεχίζει να αναπτύσσεται ως άμεσος ανταγωνιστής, προσφέροντας στις επωνυμίες παρόμοια μορφή βίντεο σύντομης μορφής με ευρεία εμβέλεια.

Το YouTube Shorts, που κερδίζει έδαφος ως πλατφόρμα για δημιουργικό περιεχόμενο βίντεο σε μέγεθος, το οποίο υποστηρίζεται από την καθιερωμένη βάση χρηστών του YouTube και τις επιλογές δημιουργίας εσόδων.

Το Lemon8, μια άλλη εφαρμογή που ανήκει στην ByteDance, τοποθετείται ως αντίπαλος του TikTok, εστιάζοντας σε έναν συνδυασμό οπτικά ελκυστικού περιεχομένου και αφοσίωσης της κοινότητας.

Το RedNote η οποίαείναι μια άλλη αναδυόμενη πλατφόρμα που προσελκύει επίσης ενδιαφέρον ως πιθανή εναλλακτική λύση τόσο για τους χρήστες, όσο και για τις επωνυμίες.

Τι θα σήμαινε η διακοπή του TikTok για τους διαφημιστές;

Τα καθαρά διαφημιστικά έσοδα του TikTok υπολογίζονται σε 11,01 δισεκατομμύρια δολάρια στις Ηνωμένες Πολιτείες το 2024. Πρόκειται για αύξηση περίπου 2,25 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε σύγκριση με 8,75 δισεκατομμύρια δολάρια που δημιουργήθηκαν ως έσοδα από διαφημίσεις από την TikTok το 2023.

Για πολλούς, το TikTok δεν είναι απλώς άλλη μια εφαρμογή. Είναι σανίδα σωτηρίας για τις μικρές επιχειρήσεις, οι οποίες έχουν αξιοποιήσει την πλατφόρμα για να επιτύχουν πρωτοφανή ανάπτυξη, με το 67% των χρηστών να αναφέρει ότι εμπνεύστηκε να ψωνίσει χάρη στο TikTok.

Για τους διαφημιστές η διακοπή του TikTok θα σήμαινε την απώλεια πολλών εκατομμυρίων,  καθώς η αφοσιωμένη βάση χρηστών της πλατφόρμας είναι μία σημαντική εναλλακτική προβολής των μικρών επιχειρήσεων στο κοινό της Αμερικής.

Επιπλέον, τα digital marketing agencies θα χρειαζόταν να ανανεώσουν τις στρατηγικές προώθησης  για το κοινό της Αμερικής, αξιοποιώντας άλλες πλατφόρμες προώθησης για τους πελάτες τους.

Έχει ξαναγίνει αυτό;

Το 2023, η Πολιτεία της Μοντάνα των ΗΠΑ ψήφισε νόμο, SB 419, που απαγόρευε τη λειτουργία του TikTok στη Μοντάνα και επέβαλλε αυστηρές κυρώσεις στην εφαρμογή TikTok και στα καταστήματα εφαρμογών για κινητά της Apple και της Google. Ο νόμος της Μοντάνα θα καθιστούσε αυτές τις εταιρείες υπεύθυνες για δέκα χιλιάδες δολάρια κάθε φορά που ένας χρήστης στη Μοντάνα αποκτούσε πρόσβαση στο TikTok ή του προσφέρονταν η δυνατότητα πρόσβασης ή λήψης της εφαρμογής, συν επιπλέον δέκα χιλιάδες δολάρια την ημέρα στη συνέχεια για όσο διάστημα συνεχίζεται η παραβίαση.

Ο νόμος επρόκειτο να τεθεί σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου 2024, αλλά το TikTok και μια ομάδα χρηστών του, ζήτησαν προκαταρκτική διαταγή και ένας δικαστής του Περιφερειακού Δικαστηρίου των ΗΠΑ ενέκρινε την εντολή, εμποδίζοντας την εφαρμογή του νόμου όσο προχωρά η διαδικασία.

Αν νόμος που ψηφίστηκε στην Μοντάνα τίθεντο σε ισχύ, καθώς ισχυρίζονταν ότι προστατεύει το απόρρητο των κατοίκων της Μοντάνα, θα έδινε την ευκαιρία και σε άλλες πολιτείες της να σπεύσουν να επιβάλουν απαγορεύσεις σε εφαρμογές που δεν τους αρέσουν.

Που χρειάζεται να εστιάσουν οι επιχειρήσεις ώστε να παραμείνουν ευέλικτες σε αντίστοιχες αποφάσεις άλλων κρατών μελλοντικά;

Για τις επωνυμίες, το συμβάν με τη διακοπή του TikTok τονίζει την ανάγκη να εξερευνηθεί και να εδραιωθεί η παρουσία τους σε πολλές πλατφόρμες με κύριο μέσο μακροχρόνιας και ασφαλούς επένδυσης την ιστοσελίδα τους. Επιχειρήσεις που είχαν επενδύσει μόνο στο TikTok και όχι στον ιστότοπο τους η διακοπή λειτουργίας της πλατφόρμας θα σήμαινε μία πραγματική καταστροφή.

Στη Bluemind χάρη στη συνεργασία μας με επιχειρήσεις που στοχεύουν το κοινό της Αμερικής, της Κίνας, αλλά και των Ευρωπαϊκών χωρών αναγνωρίσαμε έγκαιρα την επιτακτική ανάγκη για καταρχήν αξιοποίηση των μέσων προώθησης που εδρεύουν στην χώρα που θέλουμε να διεισδύσουμε.

Θα ήταν ουτοπικό να στοχεύουμε, για παράδειγμα την αγορά της Ρωσίας, εμμένοντας στις διαφημίσεις της Google, χωρίς να έχουμε αξιοποιήσει την τοπική μηχανή αναζήτησης που είναι το Yandex. Αντίστοιχα κινούμαστε και με τις πλατφόρμες των social media διερευνώντας τα αποτελέσματα που μπορούν να φέρουν στους πελάτες μας.

Η απαγόρευση του TikTok αποτελεί μια υπενθύμιση του πόσο γρήγορα μπορεί να αλλάξει το ψηφιακό τοπίο και αναδεικνύει την ανάγκη για εστίαση των επιχειρήσεων στην οικοδόμηση ανθεκτικότητας μέσω της διαφοροποίησης – διασφαλίζοντας ότι καμία εφαρμογή ή πλατφόρμα δεν είναι ο μοναδικός μοχλός της αφοσίωσης και των εσόδων των πελατών.

Οι ελληνικές επωνυμίες με κοινό στο εξωτερικό, είναι απαραίτητο να παραμένουν ευέλικτες και προετοιμασμένες για αλλαγές στη συμπεριφορά των καταναλωτών.

Η διαφοροποίηση των στρατηγικών προβολής, η αξιοποίηση της στρατηγικής affiliate marketing στην ιστοσελίδα ή το ηλεκτρονικό κατάστημα, η ενσωμάτωση εργαλείων digital marketing στον ιστότοπο τους, και η εξερεύνηση νέων πλατφορμών προώθησης, μπορούν όχι μόνο να τις βοηθήσουν στην προσέλκυση και την αφοσίωση του κοινού, αλλά και να καταστήσουν την επιχείρηση ανθεκτική στο ολοένα μεταβαλλόμενο τοπίο του διαδικτύου.

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram